2015. április 12., vasárnap

Előítéletek nélkül

Van egy dolog, ami nagyon nehezen megy a számomra: előítéletek nélkül élni. Egy lépéssel előrébb kerültem az önismereti utam alatt, már legalább észreveszem. Rengeteg idő telt el úgy, hogy én csak ítélkeztem, pálcát törtem mások felett, és még csak nem is realizáltam ezt. Persze amikor mások tették velem ugyanezt, akkor az rögtön feltűnt, és mennyire de mennyire rosszul esett.

Azt mondják, minden belőlünk indul ki. Mivel azt akartam, ne ítéljenek meg, nekem kellett kevesebbet ítélkeznem. Első körben megpróbáltam - illetve a mai napig ezt teszem - azonosítani, mikor jönnek elő bennem ezek az előítéletek. Tudatosan figyeltem a gondolataimat, és amikor rájöttem, ítélkezem, megnéztem, miért. Miért zavar a megítélt dolog a másikban, illetve bennem, min kellene változtatnom, hogy ez a jövőben másképp legyen. Rengeteget tanultam. A legnehezebb az volt, amikor felismertem, hogy az a személy, akit a legtöbbször megítélek, én magam vagyok. Szörnyű érzés.

Vajon azért ítélkezem annyit, mert nem bízom magamban? Vagy mert nem szeretem magam eléggé? Ami a másikban zavar, az bennem van? Az magamban zavar? Vagy nem engedem meg magamnak, hogy olyan legyek, ezért féltékeny vagyok? Nehéz kérdések.

Mindenesetre amint észreveszem, hogy megítélek valakit, akár magamat, megállok, és felteszem magamnak a következő kérdéseket:

1. Mi zavar az adott viselkedésben?
2. Miért zavar?
3. Mit tudnék tenni annak érdekében, hogy kevésbé zavarjon?

Nálam a legtöbbször az önismeret fejlesztése, önmagam szeretete a válasz a kérdésre. Mert ha én megfelelő önismerettel rendelkezem, szeretem magam annyira, hogy tisztában legyek a saját korlátaimmal, miért zavarna mások "hiányossága"?

Ebbe belegondolni elég fájó, azonban a megoldás nagyon egyszerű. Szeresd magad, s mások is szeretni fognak. Az ízek, imák, szerelmek című fimben van egy nagyon frappáns idézet ezzel kapcsolatban: "Ne engedd, hogy mások kevésbé szeressenek, mint te önmagadat!".

Én ezen dolgozom...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése